Що таке геймдев і як туди потрапити? | robot_dreams
Для отслеживания статуса заказа — авторизируйтесь
Введите код, который был выслан на почту Введите код с SMS, который был выслан на номер
 
Код действителен в течение 5 минут Код с sms действителен в течение 5 минут
Вы уверены, что хотите выйти?
Сеанс завершен
На главную
Що таке геймдев і як туди потрапити: спеціальності, зарплати, освіта

Що таке геймдев і як туди потрапити: спеціальності, зарплати, освіта

Все, що потрібно знати початківцям про ігрову індустрію

У 2016 році, коли в Японії випустили гру для смартфонів Pokémon Go, на вулицях почався небачений ажіотаж, що призвів до численних дорожньо-транспортних пригод та інцидентів. Після появи рідкісного монстра в районі Одайба в Токіо з’явився величезний натовп, який намагався його зловити. Подія досягла такого розмаху, що соцмережі охрестили її «Панікою Лапрас». Поліція була змушена розігнати людей, перш ніж хтось постраждав.

Незалежно від того, як назвати цей феномен гри: стала вірусною, сенсацією чи викликала міжнародну лихоманку — все це лише підтверджує, що реліз Pokémon Go був найграндіознішим з усіх мобільних ігор в історії. Понад 10 мільйонів жителів Японії завантажили гру в перший день релізу, а доходи застосунку перебільшили 1 мільярд за 2016 рік. 

Це лише один із прикладів того, як нешаблонне мислення та влучна ідея можуть призвести до успіхів небаченого масштабу. Так, геймдев — це світ, який не тільки формує віртуальну реальність, а й змінює наше повсякденне життя.

Геймдев — індустрія чи стиль життя? 

Геймдев (Game Development) — це процес розробки відеоігор, перетворення технічних знань, навичок та ідей на ​​реальність, що складається з багатьох етапів із залученням різних спеціалістів. Це сфера, де поєднуються креативність, технології та пристрасть до ігор. 

Розробкою ігор може займатися як велика студія, так і окрема людина. Геймдизайнери, програмісти й художники — три кити GameDev, на яких тримаються всі відеоігри. Проте багатогранність сфери й висока конкуренція на ринку створюють робочі місця і для інших digital-спеціалістів. Маркетологи, продюсери, контент-менеджери, піарники та музиканти також є невіддільною складовою цього великого світу. 

Кожний новий проєкт — це можливість реалізувати свої мрії та залишити слід у культурі.

Розробники, художники та сценаристи, які виросли в епоху відеоігор, прагнуть створювати нові світи, втілювати свої ідеї та надихати інших. У геймдеві немає меж для самовираження — і це робить індустрію неймовірно привабливою для тих, хто хоче не лише працювати, а й бути частиною культурного простору.

Фрагмент гри Pokémon Go

Основні етапи геймдеву 

Створення відеогри займає кілька місяців, а іноді навіть років. Масштаб геймдевелопменту може бути різним залежно від розміру команди та розробників, а також від того, на якій платформі буде гра. Однак зазвичай процес розробки відеоігор поділений на три основні етапи.

Pre-production 

Це етап планування, під час якого визначають масштаб гри та потрібні ресурси.

1. Ідея та концепт. По суті, це набір рішень про те, якою має бути гра та як вона повинна працювати. Визначення основної ідеї, головних героїв, сюжету, інтерфейсу та механік гри. 

2. Документ геймдизайну (GDD). Прописування документації гри, що складається з детального огляду всіх основних аспектів: 
– Самарі (концепція, жанр, ЦА).
– Ігровий процес (цілі, прогресії, графічний інтерфейс).
– Механіка (правила, основні дії гравця, навігація та орієнтація, можливості розвитку персонажа, ресурси).
– Ігрові елементи (історія, персонажі, локації, рівні). 
– Активи (музика, звукові ефекти, 2D/3D-моделі).

3. Прототипування. Базова розробка гри для тестування основних ідей та механік. 

4. Планування та затвердження ТЗ. Пошук та організація команди, визначення бюджету й термінів реалізації проєкту. Опис технічних аспектів гри, технологій та інструментів. 

Production

Етап реалізації ТЗ, під час якого студія бере концепції, створені впродовж pre-production, та перетворює їх на код і різні матеріали. На цій стадії більшість процесів та завдань зі списку нижче можуть виконуватися паралельно, доповнюючи один одного. 

1. Побудова світу. Завдання побудови світу може бути створенням абсолютно нового всесвіту з власною історією та законами природи або дещо зміненим реальним світом відповідно до сюжету.

2. Дизайн рівнів. Поєднання всіх елементів гри, щоб сформувати досвід гравця: ігрову механіку, ігровий процес, перешкоди, історію. Його метою є створення інтерактивних ситуацій або подій, щоб кинути виклик гравцеві та підтримувати його залучення.

3. Програмування. Завдання розробників — написати код, який реалізує ігрову логіку та механіки згідно з баченням геймдизайнерів. 

4. Візуальне оформлення. Створення графічних елементів гри: середовищ, персонажів, інтерфейсу та анімацій. 

5. Звукове оформлення. Розробка звукових ефектів та музики. 

6. Інтеграція. Об’єднання всіх компонентів (графіка, звук, код) в єдиний продукт.

7. Тестування. Проведення альфа- та бета-тестування (внутрішніми працівниками компанії та зовнішніми тестерами, гравцями-добровольцями) для виявлення помилок і багів. Аналіз передрелізних відгуків.

Post-production 

Етап підготовки до релізу та обслуговування, під час якого виправляють помилки та випускають нові DLC (Downloadable content, додатковий контент для відеоігор, який видають після релізу основної гри).

1. Локалізація та інтерналізація. Це охоплює переклад ігрового тексту, озвучення та культурних довідок, щоб задовольнити носіїв різних мов і вподобань. Крім того, розробникам може знадобитися внести корективи в ігрову механіку або інтерфейс.

2. Маркетинг та PR. Окрім оптимізації самої гри, постпродакшн також передбачає підготовку до випуску гри. Це створення маркетингових матеріалів, координація роботи з видавцями чи платформами для дистрибуції відеоігор. 

3. Пострелізна підтримка. Успіх гри не обмежується лише її розробкою та релізом, є й підтримка зв’язку з клієнтами. За допомогою відгуків розробники ігор вживають необхідних заходів та розв’язують усі проблеми, з якими стикаються геймери.

Фрагмент гри Star Wars Outlaws

Основні професії в геймдеві

Щоб дізнатися, як потрапити до ігрової індустрії, передусім потрібно визначити, за яку позицію варто змагатися.

Геймдизайнер

Дизайнери відеоігор — це професіонали, які розробляють основні елементи відеоігор. Вони продумують базові концепції, що керують ігровим процесом, і формують внутрішню механіку гри. Вони також створюють персонажів, розробляють сюжетні лінії для відеоігор та контролюють естетичні аспекти гри, щоб підвищити її привабливість.

Працюючи над грою, геймдизайнери співпрацюють з програмістами, художниками, сценаристами, звуковими дизайнерами та іншими спеціалістами. Тестування ігрових механік та аналіз отриманих даних для покращення ігрових процесів також входять до їхніх обов’язків. Часто геймдизайнер займається і створенням рівнів, проєктуванням інтерфейсу та балансуванням гри, щоб забезпечити комфортну взаємодію з користувачем.

Крім того, геймдизайнери мають стежити за новими тенденціями й технологіями в індустрії. Вони повинні постійно аналізувати ринок та успішні проєкти конкурентів, шукаючи натхнення в різних джерелах, щоб бути готовими запровадити інноваційні рішення у власній роботі. 

Програміст 

Розробники пишуть код для створення відеоігор для різних платформ, включно з ПК, ігровими консолями та мобільними пристроями. Ці професіонали оновлюють програмне забезпечення, щоб покращити ігровий процес і розв’язати проблеми, що забезпечує високу якість продукту під час релізу. 

Найважливіший обов’язок програміста — реалізація ігрових механік, що визначають, як гравець взаємодіє з грою. Це може бути програмування фізики та штучного інтелекту персонажів тощо. Програмісти також відповідають за оптимізацію продуктивності гри, щоб уникнути затримок та зависань під час ігрового процесу.

Вони працюють із художниками, геймдизайнерами та звукорежисерами, щоб інтегрувати сюжетні, графічні та звукові елементи в гру. Щоб стати програмістом, потрібно опанувати декілька мов кодування, наприклад, C++, Lua, JavaScript, та постійно розвивати увагу до деталей.

Концепт-художник 

Концепт-художник у геймдеві відповідає за створення візуальних ідей та ескізів, які слугують основою для всіх візуальних елементів гри. Основне завдання концепт-художника — візуалізувати персонажів, об’єкти, локації та атмосферу, щоб команда мала чітке уявлення про фінальний продукт.

Вони починають свою роботу з дослідження та аналізу теми гри, створюючи кілька варіантів дизайну для різних елементів. Це охоплює малювання ескізів, що можуть варіюватися від загальних ідей до детальних зображень. Концепт-художники часто працюють у тісній співпраці з геймдизайнерами та 3D-художниками, щоб забезпечити відповідність між концептуальним дизайном та фінальними 3D-моделями.

Крім того, концепт-художники можуть створювати колірні палітри й текстури, які допомагають визначити настрій гри. Вони також беруть участь у розробці рекламних матеріалів, як-от постери й трейлери. Завдяки своїй креативності та візуальному мисленню концепт-художники формують естетику гри.

3D-художник

Художники 3D-моделювання створюють усі тривимірні ресурси в грі. Ці фахівці відповідальні за візуальну складову об’єктів: персонажів, зброї, транспортних засобів, меблів, дерев, каменів тощо. 

Вони часто починають із двовимірного малюнка концептуального художника та створюють свої 3D-моделі на основі цих даних. 3D-художники працюють над деталізацією, текстурою та освітленням, щоб об’єкти мали реалістичний вигляд. Важливою частиною також є оптимізація моделей для їхньої ефективної роботи в ігровому двигуні.

Іноді 3D-художники спеціалізуються на вузькій галузі, залежно від вимог ігрової студії чи проєкту. Тоді їх називають художниками середовища, персонажів або транспортних засобів. У деяких студіях художники 3D-моделювання відповідають за кілька типів моделей або цілий рівень.

Фрагмент гри Tekken 8

Аніматор

Аніматори створюють об’єкти, зроблені 2D- і 3D-художниками, та «оживляють» їх, змушуючи рухатися. Вони формують динамічні елементи ігрового середовища, включно з персонажами, сценами та налаштуваннями. Аніматори створюють рухи для персонажів, транспортних засобів та інших елементів, спираючись на розкадровки дизайнерів. Вони додають грі індивідуальності, емоцій та реалістичності.

Аніматори також мають добре розумітися на програмуванні. Оскільки ігрова анімація часто є складною комбінацією різних типів рухів, аніматори створюють бібліотеки рухів, щоб вони могли повторно використовувати їх для кожного персонажа. Вони працюють таким чином, щоб максимізувати можливості інтерактивності гри.

Аніматор відеоігор використовує спеціалізоване програмне забезпечення для розробки графічних елементів і зображень у відеогрі. Вони також мають гарантувати, що фонові елементи й налаштування доповнюють ігровий процес.

Сценарист 

Сценаристи створюють сюжети, історії та діалоги. Поки художники займаються візуальним оформленням монстра, автори ігор дають йому ім’я, показують, як він став монстром і чому його потрібно перемогти. Сценаристи працюють над тоном, стилем спілкування та емоціями героїв, щоб передати потрібний настрій.

Головне для сценариста — створити захопливу історію, яка триматиме гравців у напрузі, розпалюючи їхній інтерес. Здебільшого сценаристам нададуть вільну послідовність подій і місць, які потрібно «змусити працювати». Вони мають знайти спосіб з’єднати все разом найефективнішим можливим способом, щоб аудиторія повірила, що так і мало бути завжди.

Існує ще одна відмінність ігрових сюжетів від романів чи фільмів: в іграх гравці роблять свій внесок в історію через взаємодію. Замість того, щоб розповідати гравцеві історію, сценарист мотивує гравця зрозуміти її.

Дизайнер рівнів 

Дизайнери рівнів розробляють гру, але лише її частини, які зазвичай називають рівнями. Вони беруть за основу ідею, визначену геймдизайнером, і занурюються в деталі: дії, події, об’єкти й середовище. Дизайнери рівнів також залучені до створення персонажів і способів їхньої поведінки.

Ці фахівці спочатку роблять ескізи ідей на папері або за допомогою програмного забезпечення для двовимірного малювання. Вони уявляють ігровий досвід, ставлячи себе в позицію гравця і плануючи всі можливості. До них належать логіка та перебіг подій і дій, умови, які потрібно виконати, щоб відбулися певні речі й виклики, з якими зіткнеться гравець.

Дизайнери рівнів зазвичай підпорядковуються геймдизайнерам. Вони навчають тестувальників грати в гру, а також співпрацюють з художниками та програмістами.

Саунд-дизайнер

Саунд-дизайнери створюють характерні звуки, звукові ефекти та голоси персонажів, щоб покращити сюжетні лінії, встановити сцени й зробити емоційну глибину. 

Саунд-дизайнери мають поєднувати креативність і технічні знання для створення аудіосупроводу. Ці професіонали працюють безпосередньо з дизайнерами та розробниками ігор, щоб точно налаштувати взаємодію звукових елементів із грою. 

Їхня робота починається з ознайомлення з концепцією гри та розробки звукового стилю, який підходить для візуальної атмосфери. Зазвичай саунд-дизайнери створюють бібліотеки звукових ефектів. Вони можуть як працювати з композитором та акторами, так і записувати звуки власноруч. Ці спеціалісти задіюють різні інструменти й технології для створення та адаптації унікального аудіального досвіду, матеріали можуть варіюватися від реальних записів до синтезованих звуків. 

Фрагмент гри Suicide Squad Kill The Justice League

Композитор

Композитори ігрової музики додають грі настрою та азарту. Створена музика може бути динамічною, що змінюється залежно від дій гравця, або статичною, яка забарвлює сцени. Вони додають глибини та кольору, створюючи музику, яка сигналізує про небезпеку, що насувається, святкує кінець складного етапу або вказує на наближення іншого персонажа. 

На початковому етапі композитори працюють із геймдизайнерами та продюсерами, щоб визначити стиль і настрій музики, які відповідають тематиці гри. Вони пишуть музику за допомогою різних інструментів — від живих музикантів до цифрових звукових бібліотек. Багато композиторів використовують програми для створення партитур і аранжувань.

Як і саунд дизайнери, композитори працюють над інтеграцією музики в гру. Це охоплює створення динамічної музики, наприклад, збільшення темпу під час битв або зменшення інтенсивності під час спокійних моментів. Композитори часто працюють у парі із саунд-дизайнерами, щоб була цілісність між музикою та звуковими ефектами в загальному аудіоландшафті.

Проджект-менеджер 

Роль менеджерів проєктів полягає у створенні та досягненні цілей і дедлайнів для одного чи кількох проєктів в ігрових студіях. Основою роботи проджект-менеджера є забезпечення ефективної комунікації у команді та між різними командами задля реалізації спільної мети. 

Вони використовують різні підходи до управління проєктами, наприклад, Agile або Scrum, для оптимізації робочих процесів і підвищення продуктивності. Це дає змогу адаптуватися до змін, що виникають під час розробки, і вчасно реагувати на проблеми. 

Крім того, проджект-менеджери планують і проводять регулярні зустрічі, на яких обговорюють прогрес, виклики та завдання. Вони також відповідальні за бюджет проєкту, тобто контролюють витрати в межах фінансових обмежень. 

Проджект-менеджери беруть на себе відповідальність за виконання плану та відповідність діяльності команди поставленим цілям. Вони повинні брати до уваги багато аспектів, включно з межами бюджету, потенційними ризиками, часовими обмеженнями та наявними ресурсами.

Тестувальник 

Тестувальникам ігор не платять лише за те, щоб грати в ігри, попри стереотипи, пов’язані з цією професією. 

Вони оцінюють конкретні аспекти гри, звітують про кожну знайдену помилку, а потім повторно тестують, коли команда розробників виправить її. Тестувальники шукають програмні та орфографічні помилки, графічні чи звукові збої та навіть проблеми з авторським правом. 

Якщо підсумувати, тестувальники відеоігор надають послуги із забезпечення якості для компаній-розробників, тестуючи гру протягом усього циклу розробки. Ці професіонали повідомляють команді розробників про збої та неточності, виявлені під час імітаційних ігор. Вони також надають відгуки розробникам і дизайнерам щодо зручності інтерфейсу та розважальної цінності. 

Тестувальники мають дотримуватися дедлайнів і розуміти, як їхня роль вписується у виробничий графік. Вони повинні мати змогу точно задокументувати свої висновки, зазвичай у системі управління якістю програмного забезпечення. І їм потрібна велика ігрова витривалість, оскільки вони можуть грати в ту саму частину гри знову і знову вже після того, як вона перестане бути захопливою.

Зарплати 

Згідно зі статистикою GameDev DOU в червні 2024 року, медіанні зарплати для спеціалістів у геймдеві мають такий вигляд:

Як потрапити до геймдеву

Як і майже в кожній професії, претенденти на позиції в геймдеві відповідальні за пошук можливостей для себе. Пропозиції рідко падають з неба, тож доведеться вийти й спробувати себе у нетворкінгу та перших проєктах. Диплом або сертифікат з курсів, який підтверджує знання програмної інженерії, дизайну або сценаристики може допомогти, але це не гарантує офер.

Треба пам’ятати, що розробка ігор — командна гра. Спільноти розробників ігор та ігрових ентузіастів можуть бути саме тією підтримкою та джерелом натхнення, які потрібні на початкових етапах становлення в геймдевелопменті. Є багато онлайн-форумів, груп і платформ, де можна ставити запитання, ділитися порадами, демонструвати свою роботу та приєднуватися до команд. Також можна відвідувати місцеві заходи й зустрічі, щоб поспілкуватися з іншими розробниками та професіоналами.

Михайло Столович, Senior Game Developer у Pixagon Games
лектор курсу «Unreal Engine Developer»

Портфоліо — це головний інструмент для демонстрації навичок. Часто буває так, що ігрові студії ймовірніше захочуть бачити практичний досвід, ніж науковий ступінь. Роботодавців дійсно цікавить те, що поза формальною освітою, наприклад, фриланс-проєкти або ігри, створені у вільний час. Потрібно інвестувати в портфоліо та переконатися, що люди побачать його і захочуть запропонувати пройти інтерв’ю.

«Ситуація на українському ринку праці загалом погана, але поступово покращується. Індустрія досі відходить від минулорічної масштабної хвилі скорочень не тільки в геймдеві, а й взагалі в ІТ-компаніях по всьому світу, особливо у великих. Наприклад, Microsoft після придбання Blizzard скоротила приблизно 2 тисячі людей. Через скорочення на ринку стало більше кваліфікованих працівників, ніж роботи, — пояснює Михайло, — ситуація відбилася на менших компаніях також і загалом вплинула на рівень інвестицій в індустрії. Робити ігри — дорого та ризиковано. Наразі є ознаки, що індустрія потихеньку виходить з коми, але в будь-якому разі процес виходу на "робочі" потужності займе ще деякий час».

Щоб отримати бажаний офер в індустрії розробки ігор, також корисно мати ігровий досвід. Знайомство з широким спектром жанрів і стилів допомагає новачкам зрозуміти важливі нюанси ігрового процесу. Крім того, знання різних напрямів ігор допоможе визначити галузеві тенденції та потенційні сфери для розвитку або інновацій.

Михайло також додає: «Головний стереотип серед новачків — робити ігри весело та легко. Це дійсно "не сумно", але потрібно розуміти, що будь-яка гра — спільна робота великої кількості різних творчих людей. Через це завжди є місце творчим сваркам та непорозумінням. А ще ігри розробляють декілька років і дуже рідко можна побачити історії, що хтось за вихідні зробив гру, яка увірвалася до хіт-парадів. Юзери хочуть грати в ігри  4K/60 FPS, а це потребує  відповідних технічних вимог, відповідати яким складніше, ніж думають коментатори у Steam».

Ещё статьи